Vår marknadsassistent Oscar undersökte tillgängligheten på SL och berättar om detta här:
”Jag fick i jobbuppdrag att prova åka pendeltåg i Stockholms lokaltrafik och uppleva hur det fungerar om man har en funktionsnedsättning. Resan började med att jag kom till station Odenplan för att påbörja min resa med pendeltåget tillsammans med min assistent Kristina då vi skulle på en jobbgrej i södra Stockholm.
Det som vi upptäckte var att på varje station finns det uppsatta skyltar med ”Ramp service” som innebär att det ska vara en platt ”grund” för rullstolar och permobiler att på ett tillgängligt och enkelt sätt ta sig in och ut på tåget men detta var inte fallet denna gång?
Det som hände var när tåget kom in på stationen så upptäckte vi att jag med min permobil inte kunde komma på eftersom det var för stort mellanrum mellan perrongen och tåget. Detta kunde jag ha missat om jag inte kollade ordentligt innan och detta hade kunnat bli farligt och hända vem som helst som är rullstolsbunden eller t.ex. har kryckor.
På hemvägen blev vi även här överraskade eftersom vi inte kom av med permobilen vid station Fridhemsplan (där jag personligen klivit av nästan dagligen).
Jag skulle vilja att både SJ och SL ska ha personal som ska vara på plats 24 timmar om dygnet till hands för att hjälpa alla som har olika svårigheter. Sen vill jag även tillägga att spärrarna stänger alldeles för fort så man inte hinner scanna sitt SL-kort utan att bli klämd.
Skärp er SL och tänk på alla som reser med er, att betala för något som inte funkar är så dåligt. Detta gör att man inte kan komma i tid dit man ska!”